2017

cu reduceri

Cum te urmaresc online fara sa stii

Unele forme de urmărire sunt evidente, cum ar fi faptul că unele site-uri ştiu cine eşti dacă eşti logat.

Dar cum fac reţelele de urmărire ca să îţi alcătuiască profilul în funcţie de ce cauţi pe net de-a lungul timpului?

1. HTTP-ul

Când dai click pe un link, browserul încarcă pagina şi spune site-ului locul din care vii. De exemplu, dacă ai accesa un link extern de pe site-ul money.ro, site-ul extern ar vedea adresa articolului de pe money.ro şi ar şti astfel de unde vii. Această informaţie este conţinută de codul HTTP.

Codul HTTP este de asemenea trimis atunci când încarci conţinut pe un site. Web bug-urile, care sunt imagini minuscule, invizibile, de 1X1 pixeli, se folosesc de acest cod HTTP pentru a te localiza fără să apară pe o pagină web. Sunt folosiţi, de asemenea, pentru a urmări e-mailurile pe care le deschizi.

2. Adresele IP

Cel mai simplu mod de a fi identificat e după IP. Adresa IP îţi dă o identitate pe internet, aşa încât ţi se pot descoperi locul din care ai intrat pe net (oraşul sau zona). Adresele IP se pot schimba şi sunt adesea folosite de mai mulţi utilizatori în acelaşi timp, din acest motiv nefiind suficient de bune pentru a identifica un singur utilizator de-a lungul timpului. Cu toate astea, IP-ul e bun pentru a identifica localizarea geografică.

3. Cookie-urile şi scripturile de urmărire

Cookie-urile sunt bucăţi mici de informaţie pe care site-urile le pot stoca în browserul pe care îl foloseşti. Legal vorbind, cookie-urile au o mulţime de justificări, cum ar fi că, dacă vrei să te loghezi pe un site de online banking, un cookie păstrează datele tale de logare şi ţi le reaminteşte.

Cookie-urile te pot identifica şi pot urmări activitatea pe care o ai pe un anumit site. Asta nu e neapărat o problemă prea mare, însă ceea ce e mai periculos sunt "cookie-urile colaterale". Acestea au justificare legală, dar sunt în acelaşi timp folosite şi de reţelele de advertising pentru a identifica site-urile pe care le accesezi. Multe site-uri, dacă nu chiar majoritatea, includ scripturi de urmărire sau reclame colaterale, bazate pe acest tip de cookie-uri.

Şi scripturile din reţelele sociale pot funcţiona ca scripturi de urmărire. De exemplu, dacă eşti logat pe Facebook şi vizitezi un site care conţine un buton de "Like", Facebook ştie că ai vizitat acel site. Facebook păstrează un cookie pentru a salva datele tale de logare, aşa că butonul de Like (care face de fapt parte din script) ştie cine eşti.

4. User Agent

Browserul tău trimite, de asemenea, şi un user agent de fiecare dată când te conectezi la un site. Asta comunică site-ului browserul şi sistemul de operare pe care îl foloseşti, oferind informaţii care pot fi stocate şi folosite pentru reclame.

5. Super Cookie-uri

Poţi să-ţi cureţi browserul de cookie-uri, dar asta nu e neapărat o soluţie, pentru că "super cookie-urile" sunt tot mai răspândite. Un astfel de "super cookie" este evercookie, care păstrează informaţiile în mai multe locuri – Flash, Silverlight, în istoria site-urilor accesate. Când un site observă că ai şters o parte din super cookie-uri, informaţia e completată din nou din alte locuri.

6. Amprenta pe care o pun browserele

Browserele sunt unice. Îţi pot determina sistemul de operare, versiunea de browser, plugin-urile instalate şi versiunile lor, rezoluţia ecranului în funcţie de sistemul de operare, fonturile instalate sau fusul orar. Mai există însă, cu siguranţă, şi alte metode prin care site-urile te pot identifica sau îţi pot urmări activitatea, deoarece din această afacere ies bani frumoşi.

0 comentarios:

Trimiteți un comentariu

Bine ai venit!
In continuare poti lasa mesajul tau.

Multumesc